UPORABA IKT NA CENTRIH ZA SOCIALNO DELO V ČASU EPIDEMIJE COVID-19
V času prvega vala epidemije smo imeli zelo
nejasne informacije o tem, kako delujejo centri za socialno delo, šolske
svetovalne službe, socialne službe v domovih za stare ljudi, nevladne
organizacije in druge ustanove, ki zaposlujejo socialne delavke in delavce. Še
sploh so bile informacije nasprotujoče za centre za socialno delo, ki so zelo
različno delovali, nekateri so se hitro odzvali s prilagojenimi oblikami dela,
drugi pa se kar dolgo niso ustrezno organizirali. Da bi ugotovili dejansko
stanje, sva se z Nino Mešl odločili izvesti raziskavo in sicer sva povabili
kolegice in kolege iz prakse, da pišejo dnevnike v času prvega vala, v drugem
valu sva izvedli spletno raziskavo in osebne intervjuje, pri čemer je sodelovala tudi Valentina Celestina. K analizi sta se
priključili Tadeja Kodele in Tamara Rape Žiberna. Tu navajam le nekaj
glavnih ugotovitev, več jih lahko preberete v posebni številki revije Socialno
delo, ki je tik pred izidom. Ker ni dovolj prostora za obširnejše poročanje,
bom izpostavila le prehod iz osebnega stika na virtualni stik z uporabnicami in
uporabniki storitev.
Ne glede na to, kako hitro so se posamezni
centri bili sposobni reorganizirati in začeti dejavno odgovarjati na stiske in
potrebe ljudi, so morali zaradi omejitev osebnih stikov v veliki meri preiti na
uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT), torej bodisi na telefone
ali pa na uporabo raznih video virtualnih okolij. Najbolj izstopajoče spoznanje
tu je bilo, kako slabo so centri za socialno delo opremljeni z IKT in
usposobljeni za njegovo uporabo. Čeprav ima večina računalnike (treba
je vnašati podatke v Krpana, pa še kam drugam), veliko računalnikov nima kamere
ali mikrofona, računalniki so stacionarni in ne prenosni, zelo malo ljudi ima
služben prenosni pametni telefon, na katerem bi lahko uporabljali video klice. V
primerjavi s Finsko (kjer so izvedli podobno raziskavo),
kjer imajo socialne delavke, zaposlene v socialnih službah, službene
pametne telefone in so kmalu po začetku epidemije dobile prenosne računalnike
(v kolikor jih že niso imele) za delo od doma z licenco za Teams in Zoom, je
Slovenija res zadaj, saj niso bili na voljo niti IP naslovi za uporabo video
platform. V zvezi s tem so se sicer pokazale manjše razlike med CSD. Čeprav so
bili vsi v težavah zaradi zastarele opreme, je nekaterim direktoricam ali
direktorjem uspelo prej pridobiti vsaj nekaj malega opreme, da so omogočili
komunikacijo tako med zaposlenimi kot z uporabnicami in uporabniki storitev.
Ponekod te opreme tudi v drugem valu niso pridobili.
Raziskava je tudi pokazala, da je zelo malo
ljudi uporabljalo za komunikacijo video okolja, veliko pa telefone. V uporabi
telefonov ni razlike med Finsko in Slovenijo. V prvem valu in drugem valu je
pri nas imelo telefonski stik z uporabniki storitev 92 %, na Finskem pa 91 % socialnih delavk in delavcev.
Video konference pa je v Sloveniji uporabljalo 7 % v prvem valu in 14 % v
drugem valu, na Finskem pa jih je uporabljalo 60 % v prvem valu in 72 % v
drugem valu. Nekaj razlike lahko razložimo s tem, da so imeli oni takoj
dostopne Zoom in Teams licence, vendar so bile v drugem valu dostopne tudi že
pri nas. Druga razlaga je, da so imeli službeno opremo, pri nas pa je bila
omejena. Tretja razlika se pokaže v dostopnosti do službenih prostorov, ki se na Finskem niso zaprli niti za 1 uro, kaj šele za več dni, in s tem v dostopu do opreme.
Vendar to ne zajame vseh razlogov za tako veliko razliko. Nekaj razlike je
pripisati tudi močnemu mnenju, ki smo ga zaznali v naši raziskavi, da je lahko
kakovosten stik z uporabniki storitev le osebni stik v živo, v katerem lahko
gradiš socialnodelovni odnos. Nekaj pa je zagotovo pripisati tudi strahu pred
okužbami in povečanju razdalje med uporabniki in socialnimi delavci, ki jo je
krepila uvedba varnostne službe in drugih prepovedi in groženj s kaznimi, ki
jih je bilo tudi zaslediti.
Naj zaključim s splošno ugotovitvijo, da
rezultatov raziskave o socialnem delu v času epidemije nikakor ni mogoče
razločiti od konteksta, v katerem se je epidemija zgodila, saj je raziskava
tudi pokazala, da sistemske spremembe centrov za socialno delo vodijo v smer
večanja razdalje in ne krepitve stika z uporabniki storitev. Država bi namreč
ob ukrepih prepovedi stikov morala narediti vse, da omogoči druge načine dela z
ljudmi, saj je morala predvideti, da se bodo stiske in potrebe povečale. Pa
tega ni naredila! Že nakup telefonov in računalnikov bi naredil razliko, kaj
šele nakup opreme za varne fizične stike, za terensko delo, če na CSD ni možno,
za usposobitev prostorov za razgovore na CSD in drugo, kar bi ljudem omogočilo,
da bi čez to epidemijo prišli manj poškodovani in z manj omajanim zaupanjem v
državo.
Vesna Leskošek
Komentarji
Objavite komentar